Розвиток пізнавальних
процесів
До кінця
середнього дошкільного віку сприйняття дітей стає більш розвиненим. Вони
виявляються здатними назвати форму, на яку схожий той чи інший предмет. Вони
можуть виокремлювати в складних об'єктах прості форми і з простих форм
відтворювати складні об'єкти. Діти здатні упорядкувати групи предметівза
сенсорною ознакою - величиною, кольором; виділити такі параметри, як висота,
довжина і ширина. Удосконалюється орієнтація в просторі.
Зростає обсяг пам'яті. Діти запам'ятовують до 7-8 назв предметів. Починаєформуватися
довільне запам'ятовування: діти здатнівиконати завдання на запам'ятовування,
пам'ятають доручення дорослих, можуть вивчити невеликий вірш.
Починає розвиватися образне мислення. Діти виявляються здатними використовувати
прості схематизовані зображення для вирішення нескладних завдань. Дошкільнята
можуть будувати за схемою, вирішувати лабіринтові завдання. Розвивається
передбачення. На основі просторового розташування об'єктів діти можуть сказати,
що станеться в результаті їх взаємодії. Однак при цьому їм важко стати на
позицію іншого спостерігача і у внутрішньому плані зробити уявне перетворення
образу. Для дітей цього віку особливо характерні відомі феномени Ж. Піаже:
збереження кількості, об'єму і величини. Наприклад, якщо дитині пред'явити три чорні
гуртка з паперу і сім білих гуртків з паперу і запитати: «Яких гуртків більше -
чорних або білих?», Більшість відповідять, що білих більше. Але якщо запитати:
«Яких більше - білих або паперових?», Відповідь будетакою ж- більше білих.
Продовжує розвиватися уява. Формуються такі її особливості, як оригінальність і
довільність. Діти можуть самостійновигадати невелику казку на задану тему.
Збільшується стійкість уваги. Дитині виявляється доступною зосереджена
діяльність протягом 15-20 хвилин.Вона здатна утримувати завдання в пам'яті.
Мовлення
У середньому дошкільному віці
покращується вимова звуків і дикція. Мова стає предметом активності дітей. Вони
вдало імітують голоси тварин, інтонаційно виділяють мову тих чи інших
персонажів. Інтерес викликають ритмічна структура мови, рими.
Розвивається граматична сторона
мови. Дошкільнята займаються словотворенням на основі граматичних правил. Мова
дітей при взаємодії один з одним носить ситуативний характер, а при спілкуванні
з дорослим стає внеситуативною.
Змінюється зміст спілкування дитини
і дорослого.Він виходить за межі конкретної ситуації, в якій опиняється дитина.
Провідним стає пізнавальний мотив. Інформація, яку дитина отримує в процесі
спілкування, може бути складною і важкою для розуміння, але вона викликає
інтерес.
У дітей формується потреба в повазі
з боку дорослого, для них виявляється надзвичайно важливою його похвала. Це
призводить до їх підвищеної уразливості на зауваження. Підвищена уразливість
являє собою віковий феномен.
Творчість
Значний розвиток отримує
образотворча діяльність. Малюнок стає предметним і деталізованим. Графічне
зображення людини характеризується наявністю тулуба, очей, рота, носа, волосся,
іноді одягу ійого деталей. Удосконалюється технічна сторона образотворчої
діяльності. Діти можуть малювати основні геометричні фігури, вирізати ножицями,
наклеювати зображення на папір.
Немає коментарів:
Дописати коментар